Accident auto, daune, avarie totala sau partiala. Informatii de siguranta

Ce documente trebuie depuse la dosarul din dauna?

- toate documentele fiscale (in original) doveditoare ale reparatiei autovehiculului, cum sunt de exemplu: facturile, chitantele fiscale, comenzile de lucru pentru service etc).
- Cererea de despagubire cu numele, semnatura (si stampila in cazul persoanelor juridice) autorizata a asiguratului
- Avizul de daune completat de asigurat sau reprezentatul asiguratului

Observatii:
In cazul in care conduceti un autovehicul cumparat in sistem de leasing sau prin alta modalitate asemanatoare, nu sunteti indreptatit sa primiti sume cu titlu de despagubire deoarece nu sunteti proprietarul autovehiculului respectiv. Puteti primi aceste sume numai cu acceptul societatii care a garantat financiar leasingul sau al proprietarul de drept al autovehiculului.

 

Ce documente trebuie sa aveti la d-voastra la constatarea daunei?

Pentru constatarea unei daune si deschiderea dosarului de dauna, este necesar sa aveti la dvs. documentele eliberate de organele abilitate sa cerceteze evenimente rutiere (politie, pompieri, etc.) care pot fi, dupa caz :
- documentul tip `anexa 2` (eliberata de organele de politie) si autorizatia de reparatie in cazul avariilor cu autor necunoscut sau
- procesul verbal de constatare a contraventiei eliberat de organele de politie sau
- adeverinta de dauna in cazul furturilor partiale (eliberata de organele de politie) sau raportul de expertiza (eliberat de pompieri) in cazul incendiilor, etc.

Observatii:
Aceste documente vor fi prezentate in original inspectorului de daune persoana abilitata sa va deschida dosarul de dauna

- Copie dupa asigurarea RCA (sau Cartea Verde in cazul in care autovehiculul celalalt este inmatriculat in strainatate) a celui vinovat de producerea accidentului sau, copie a buletinului de identitate, permisului conducere si a certificatului de inmatriculare a soferului vinovat, daca vehiculul acestuia nu are asigurare RCA, valida la data producerii accidentului.
- In cazul autovehiculelor apartinand persoanelor juridice, inclusiv societati de leasing, este necesar sa vaeti o imputernicire / instiintare de dauna din partea firmei proprietara a autovehiculului.
- Copii ale certificatului de inmatriculare si/sau cartii de identitate a vehiculului.
- Copia permisului de conducere al persoanei care a condus autovehiculul la data daunei.
- Copia politei de asigurare CASCO (inclusiv anexele tabelare cu vehiculele incluse in asigurare, daca este cazul).

ATENTIE!
Fara oricare din aceste documente vi se poate refuza deschiderea dosarului de dauna. Este important sa pastrati fotocopii ale actelor de constatare primite de la organele statului si una dupa nota de constatare facuta de inspectorul de dauna care a deschis dosarul.


Cum trebuie procedat daca autovehiculul nu mai poate fi pornit in urma accidentului ?

Daca autovehiculul dvs. nu mai poate fi pornit in urma accidentului, este important sa respectati urmatorii pasi:
- deplasati cit mai mult masina pe partea dreapta a drumului (daca nu au rezultat victime din accident)
- anuntati telefonic organele de politie despre evenimentul produs si
- asteptati la fata locului sosirea organelor constatatoare

 

Cum procedez in cazul in care masina mea a fost avariata in timp ce era parcata?

Daca autovehiculul dvs. nu mai poate fi pornit in urma accidentului, este important sa respectati urmatorii pasi:
- deplasati cit mai mult masina pe partea dreapta a drumului (daca nu au rezultat victime din accident)
- anuntati telefonic organele de politie despre evenimentul produs si
- asteptati la fata locului sosirea organelor constatatoare


Ce fac daca soferul implicat in accident paraseste locul accidentului?

In cazul in care unul din conducatorii auto implicati paraseste locul accidentului sau refuza sa se prezinte la organele de politie, dvs. trebuie sa furnizati acestora cit mai multe amanunte despre celalalt autovehicul (tip, marca, numar de inmatriculare in intregime sau numai o parte din acesta etc.) si, daca este posibil, datele eventualilor martori oculari identificati.

 

Ce acte trebuie completate in cazul uni accident auto?

In cazul unui accident auto trebuie completata o declaratie de accident si intocmit un proces verbal de accident. Pentru aceasta trebuie sa aveti la dvs. urmatoarele documente:

- Permisul de conducere,
- Certificatul de inmatriculare al vehiculului,
- Buletinul de identitate,
- Documentele de transport, conform legilor in vigoare,
- Tichetul de asigurare pentru raspundere civila auto a vinovatului de producerea accidentului
- Copia politei CASCO

In cazul in care vinovat de producerea accidentului este celalalt conducator, urmariti ca acesta sa-si dea consimtamantul pe procesul verbal de contraventie cu privire la plata despagubirii din asigurarea RCA pe care o detine.


Ce masuri sa iau ca autovehiculul sa nu sufere si alte avarii?

In cazul unui accident auto luati acele masuri necesare pentru ca autovehiculul dvs. sa nu sufere si alte avarii, ca de exemplu:

a. daca masina dvs. este avariata (ex. scurgeri de lichide sub vehicul, scurt circuite electrice, etc.) si nu exista vatamari corporale (sau deces):
- decuplati bornele bateriei de acumulatori
- nu porniti motorul
- impingeti vehiculul sau remorcati-l pana in afara partii carosabile

b. daca autovehiculul dumneavoastra a fost avariat in timp ce era stationat sau parcat :
- este necesar sa va deplasati cu autovehiculul in cauza la organele de politie de pe raza sectorului unde s-a produs accidentul de circulatie, pentru a declara evenimentul si a se efectua constatarea accidentului.

c. daca din accidentul auto au rezultat victime:
- nu modificati pozitia vehiculului pina la sosirea echipajului de politie pentru a se face masuratorile necesare in astfel de cazuri.
- opriti alte vehicule si cereti sprijinul acestora pentru transportarea de urgenta la o unitate de prim ajutor in cazul in care nu puteti asigura dvs. insiva primul ajutor
- notati-va nr. de inmatriculare al vehiculului ce transporta ranitii
- anuntati cel mai apropiat post de Politie despre accident si natura lui prin intermediul altor conducatori auto si NU PARASITI LOCUL ACCIDENTULUI fara incuviintarea politiei.


Care este primul lucru care trebuie sa il faceti daca aveti o dauna?

In cazul in care ati avut o dauna auto (in mers sau stationare), este necesar sa va notati urmatoarele date despre accident sau dauna:

a. Data, ora si locul exact de producere a accidentului, inclusiv repere si localizari, de ex. nr. imobilului sau, in afara localitatii, km. in dreptul caruia s-a petrecut accidentul

b. Directia de mers a autovehiculului condus de dvs. si directia de mers a celuilalt /celorlalte autovehicule implicate in eveniment,

c. Numerele de inmatriculare ale vehiculelor implicate in accident,

d. Numele conducatorilor auto implicati in accident, precum si numele altor persoane care au asistat la eveniment (martori)

e. Seria si tichetul RCA (sau Cartea Verde in cazul in care celalalt autovehicul este inmatriculat in strainatate) emise pentru autovehiculul care se face vinovat de producerea accidentului


Ce documente trebuie sa aveti la d-voastra la constatarea daunei?

Pentru constatarea unei daune si deschiderea dosarului de dauna, este necesar sa aveti la dvs. documentele eliberate de organele abilitate sa cerceteze evenimente rutiere (politie, pompieri, etc.) care pot fi, dupa caz :

- documentul tip `anexa 2` (eliberata de organele de politie) si autorizatia de reparatie in cazul avariilor cu autor necunoscut sau
- procesul verbal de constatare a contraventiei eliberat de organele de politie sau

- adeverinta de dauna in cazul furturilor partiale (eliberata de organele de politie) sau raportul de expertiza (eliberat de pompieri) in cazul incendiilor, etc.

Observatii: Aceste documente vor fi prezentate in original inspectorului de daune persoana abilitata sa va deschida dosarul de dauna

- Copie dupa asigurarea RCA (sau Cartea Verde in cazul in care autovehiculul celalalt este inmatriculat in strainatate) a celui vinovat de producerea accidentului sau, copie a buletinului de identitate, permisului conducere si a certificatului de inmatriculare a soferului vinovat, daca vehiculul acestuia nu are asigurare RCA, valida la data producerii accidentului.
- In cazul autovehiculelor apartinand persoanelor juridice, inclusiv societati de leasing, este necesar sa aveti o imputernicire / instiintare de dauna din partea firmei proprietara a autovehiculului.
- Copii ale certificatului de inmatriculare si/sau cartii de identitate a vehiculului.
- Copia permisului de conducere al persoanei care a condus autovehiculul la data daunei.
- Copia politei de asigurare CASCO (inclusiv anexele tabelare cu vehiculele incluse in asigurare, daca este cazul).


ATENTIE!
Fara oricare din aceste documente vi se poate refuza deschiderea dosarului de dauna. Este important sa pastrati fotocopii ale actelor de constatare primite de la organele statului si una dupa nota de constatare facuta de inspectorul de dauna care a deschis dosarul.

Alte documente care mai trebuie depuse la dosarul din dauna

- toate documentele fiscale (in original) doveditoare ale reparatiei autovehiculului, cum sunt de exemplu: facturile, chitantele fiscale, comenzile de lucru pentru service etc).
- Cererea de despagubire cu numele, semnatura (si stampila in cazul persoanelor juridice) autorizata a asiguratului
- Avizul de daune completat de asigurat sau reprezentatul asiguratului

Observatii: in cazul in care conduceti un autovehicul cumparat in sistem de leasing sau prin alta modalitate asemanatoare, nu sunteti indreptatit sa primiti sume cu titlu de despagubire deoarece nu sunteti proprietarul autovehiculului respectiv. Puteti primi aceste sume numai cu acceptul societatii care a garantat financiar leasingul sau al proprietarul de drept al autovehiculului.


Cum trebuie procedat daca autovehiculul nu mai poate fi pornit in urma accidentului ?

Daca autovehiculul dvs. nu mai poate fi pornit in urma accidentului, este important sa respectati urmatorii pasi:

- deplasati cit mai mult masina pe partea dreapta a drumului (daca nu au rezultat victime din accident)
- anuntati telefonic organele de politie despre evenimentul produs si
- asteptati la fata locului sosirea organelor constatatoare


Cum procedez in cazul in care masina mea a fost avariata in timp ce era parcata?

Daca autovehiculul dvs. nu mai poate fi pornit in urma accidentului, este important sa respectati urmatorii pasi:
- deplasati cit mai mult masina pe partea dreapta a drumului (daca nu au rezultat victime din accident)
- anuntati telefonic organele de politie despre evenimentul produs si
- asteptati la fata locului sosirea organelor constatatoare


Ce acte trebuie completate in caz de accident?

In cazul unui accident auto trebuie completata o declaratie de accident si intocmit un proces verbal de accident. Pentru aceasta trebuie sa aveti la dvs. urmatoarele documente:

- Permisul de conducere,
- Certificatul de inmatriculare al vehiculului,
- Buletinul de identitate,
- Documentele de transport, conform legilor in vigoare,
- Tichetul de asigurare pentru raspundere civila auto a vinovatului de producerea accidentului
- Copia politei CASCO

In cazul in care vinovat de producerea accidentului este celalalt conducator, urmariti ca acesta sa-si dea consimtamantul pe procesul verbal de contraventie cu privire la plata despagubirii din asigurarea RCA pe care o detine.


In cazul in care unul din conducatorii auto implicati paraseste locul accidentului sau refuza sa se prezinte la organele de politie, dvs. trebuie sa furnizati acestora cit mai multe amanunte despre celalalt autovehicul (tip, marca, numar de inmatriculare in intregime sau numai o parte din acesta etc.) si, daca este posibil, datele eventualilor martori oculari identificati.


Cum trebuie procedat pentru ca autovehiculul sa nu sufere si alte avarii?

In cazul unui accident auto luati acele masuri necesare pentru ca autovehiculul dvs. sa nu sufere si alte avarii, ca de exemplu:

daca masina dvs. este avariata (ex. scurgeri de lichide sub vehicul, scurt circuite electrice, etc.) si nu exista vatamari corporale (sau deces):
- decuplati bornele bateriei de acumulatori
- nu porniti motorul
- impingeti vehiculul sau remorcati-l pana in afara partii carosabile

daca autovehiculul dumneavoastra a fost avariat in timp ce era stationat sau parcat :

- este necesar sa va deplasati cu autovehiculul in cauza la organele de politie de pe raza sectorului unde s-a produs accidentul de circulatie, pentru a declara evenimentul si a se efectua constatarea accidentului.

daca din accidentul auto au rezultat victime:
- nu modificati pozitia vehiculului pina la sosirea echipajului de politie pentru a se face masuratorile necesare in astfel de cazuri.
- opriti alte vehicule si cereti sprijinul acestora pentru transportarea de urgenta la o unitate de prim ajutor in cazul in care nu puteti asigura dvs. insiva primul ajutor
- notati-va nr. de inmatriculare al vehiculului ce transporta ranitii
- anuntati cel mai apropiat post de Politie despre accident si natura lui prin intermediul altor conducatori auto si
- NU PARASITI LOCUL ACCIDENTULUI fara incuviintarea politiei.


Care este primul pas pe care trebuie sa il fac in caz ca am fost implicat intr-un accident?

In cazul in care ati avut o dauna auto (in mers sau stationare), este necesar sa va notati urmatoarele date despre accident sau dauna:

a. Data, ora si locul exact de producere a accidentului, inclusiv repere si localizari, de ex. nr. imobilului sau, in afara localitatii, km. in dreptul caruia s-a petrecut accidentul
b. Directia de mers a autovehiculului condus de dvs. si directia de mers a celuilalt /celorlalte autovehicule implicate in eveniment,
c. Numerele de inmatriculare ale vehiculelor implicate in accident,
d. Numele conducatorilor auto implicati in accident, precum si numele altor persoane care au asistat la eveniment (martori)
e. Seria si tichetul RCA (sau Cartea Verde in cazul in care celalalt autovehicul este inmatriculat in strainatate) emise pentru autovehiculul care se face vinovat de producerea accidentului


Pasi de urmat in caz de accident / furt

1. Se declara accidentul /furtul la sectia de politie in raza careia s-a petrecut evenimentul.

In Bucuresti accidentele se anunta dupa cum urmeaza :

Sectorul 1 - Sectia 5 Politie din B-dul Bucurestii Noi, nr. 54, S.1

Sectorul 2 -B.P.R. Sediul din Str. Masina de Paine, nr. 47, S.2

Sectorul 3 -Sectia 12 Politie din Str. Stefan Nicolau, nr. 2-4, S.3

Sectorul 4 -B.P.R. Sediul din Str. Candiano Popescu, nr. 57, S.4

Sectorul 5 -B.P.R. Sediul din Str. Candiano Popescu, nr. 57, S.4

Sectorul 6 - Sectia 21 Politie din Str. Dezrobirii, nr. 37, S. 6

Furturile din autovehicule (casetofoane, oglinzi, anvelope, etc.) se anunta la sectia de politie in raza careia s-a produs furtul.

Furturile de autovehicule se anunta imediat ce s-au constatat la Biroul Furturi de Autovehicule din Str. Candiano Popescu, nr. 57, S. 4.

2. Se solicita de la sectia de politie actul specific evenimentului declarat si anume :
- pentru accidente soldate numai cu avarii ale autovehiculelor : proces verbal de contraventie si autorizatie de reparatie;
- pentru accidente soldate cu avarii ale autovehiculelor si cu vatamari corporale sau avarii produse de de autori necunoscuti : Anexa nr. 2 si autorizatie de reparatie ;
- pentru avarii cauzate de furturi sau tentative de furt : dovada de furt ;

3. Se verifica documentele eliberate de politie, dupa cum urmeaza :
a. In cazul eliberarii procesului verbal de contraventie sau a Anexei nr. 2 se vor verifica:
- concordantele dintre autovehicule - tip auto, nr. inmatriculare si persoanele implicate faptic cu cele mentionate in procesul verbal de contraventie ;
- mentionarea alcoolemiei conducatorilor auto implicati in accident ;
- daca vinovatul de producerea accidentului si-a dat acordul pentru plata despagubirii ;
- daca au fost mentionate toate avariile cauzate de accident ;
- daca au fost mentionate toate imprejurarile descrise in declaratii, conform realitatii ;

b. In cazul eliberarii dovezii de furt se vor verifica :
- daca au fost mentionate in dovada toate avariile si lipsurile cauzate de furt/tentativa de furt ;
- daca au fost mentionate corect in dovada data, locul, si ora furtului/tentativei de furt conform realitatii si celor descrise in declaratii ;

4. Se consulta programul de constatari al societatii de asigurare afisat la sectia de politie.
In functie de preferintele clientului, de tipul de autovehicul ( sunt mentionate in lista tipurile de reprezentante pentru marcile importante existente in Romania ), de zona in care se afla punctul de constatare si de ziua din saptamana, se alege din lista service-ul in care se va face constatarea;
Pentru constatarea avariilor, clientul se va prezenta la unitatea reparatoare cu autovehiculul avariat si cu urmatoarele documente :
- documente eliberate de politie in original( proces verbal de contraventie, Anexa nr. 2, autorizatie de reparatie, dovada de furt, dupa caz)
- copia contractului de asigurare ( polita casco+anexe, tichet de raspundere civila) ;
- delegatie in cazul in care detinatorul autovehiculului avariat este persoana juridica sau procura notariala daca proprietarul, persoana fizica, nu participa la constatare;
- certificatul de inmatriculare al autovehiculului avariat, permisul de conducere al conducatorului autovehiculului si buletinul de identitate ( in original );
- in caz de furt total, se va prezenta in original, certificatul de inmatriculare, cartea de identitate precum si nr. total de chei si telecomenzi ale autovehiculului furat;

5. Se prezinta clientul cu actele mentionate mai sus in service, unde se deschide dosarul de dauna si se primeste nota de constatare a avariilor. In nota de constatare sunt mentionate elementele avariate si solutia tehnologica de reparare precum si documentele care mai sunt necesare pentru lichidarea daunei ;

6. Unitatea reparatoare se alege de catre client. Clientul va solicita inspectorului de dauna care a intocmit nota de constatare relatii referitoare la unitatile reparatoare cu care societatea la care aveti incheiat contractul de asigurare are incheiate conventii de decontare directa ( plata despagubirii se face direct de catre societatea de asigurare la unitatea respectiva iar autovehiculul reparat se ridica de client pe baza de accept de plata ).

7. Pana la finalizarea reparatiei se depun la societatea de asigurare cererea de despagubire, factura de reparatie, devizul de reparatie precum si documentele solicitate prin nota de constatare. Pentru unitatile reparatoare cu care societatea de asigurare are incheiate conventii de decontare directa eliberarea autovehiculului din service se face pe baza de accept de plata. Pentru urgentarea primirii acceptului de plata sau pentru ca momentul eliberarii autovehiculului sa coincida cu momentul finalizarii reparatiei, va rugam solicitati unitatii reparatoare devizul final de reparatie cu minim 2 zile inainte de incheierea reparatiei (majoritatea reparatiilor se finalizeaza cu lucrari de vopsitorie / finisare care dureaza de regula 2-3 zile, si ale caror costuri sunt deja cunoscute).

 

Sursa: http://www.bursaasigurarilor.ro